De campagnes 'You can be EU' wilden mensen aanmoedigen tot Europees burgerschap.

 

Campagne 2014: Benny Mee

Het eerste luik van de campagne 'Benny Mee' stond volledig in het teken van de regionale, Belgische en Europese verkiezingen van 25 mei 2014. Voor deze campagne werkt Ryckevelde samen met De Wakkere Burger vzw. 

Het doel van de campagne was tweeledig:
Ten eerste vroeg de figuur van 'Benny Mee' aan de politici om hun verantwoordelijkheid te nemen en eerlijk en duidelijk te communiceren over hun plannen. Ten tweede vroeg Benny Mee ook aan de burger om zijn verantwoordelijkheid op te nemen en goed na te denken voor hij zijn stem uitbracht. 

Bovendien vroegen Ryckevelde en de Wakkere Burger aan organisaties uit het Vlaamse middenveld om deze boodschap te ondersteunen, met een grote bijval als gevolg: Meer dan 50 organisaties maakten deel uit van de Benny Mee Coalitie ter versterking van de democratie. 

De campagne stopt niet na de verkiezingen: Er is een heel natraject gekoppeld om politici te blijven herinneren aan hun belofte en om participatie van burgers aan het beleid te blijven stimuleren. Volg ons om op de hoogte te blijven van het tweede leven van Benny Mee: @ryckeveldevzw (Twitter) en @dewakkereburger (Twitter).

Waarom 'Benny Mee'

Een zorgwekkend groot aantal burgers keert de politiek de rug toe: volgens VRIND 2013 is 3 op de 4 Vlamingen niet geïnteresseerd in politiek. 

Kritische en geïnformeerde burgers zijn echter van uiterst belang voor een goede democratie. Net zoals oprechte politici dat zijn. Een goede democratie gaat met andere woorden om een gedeelde verantwoordelijkheid. Vandaar de campagne. 
 

Benny Mee acties

  • Het Benny Mee Pact tussen burgers en politici: 192 politici tekenden 
  • Het Benny Mee Soundboard: uitspraken van politici, gaande van standaard zinnen, over grappige uitspraken en compleet onbegrijpbare taal. 
  • De Grote VerkiezingsBBQ: Jongeren debatteerden over politieke thema's onder de VRT-toren, in de zon. De VRT maakte hierover ook een videoreportage

  • Verschillende opiniestukken op Knack.be en op Newsmonkey
  • De Benny Mee clip

 

 

Campagne 2013: De hoe-ver-van-mijn-bed-show

Is de EU ver van ons bed? Deze vraag stelden we aan voorbijgangers tijdens verschillende evenementen in het voorjaar van 2013. Bekijk hier een aantal foto's.

Op een groot doek stond een tekening met hoe België er - hypothetisch - zou aan toe zijn zonder de EU. Op een A3 met bijna dezelfde tekening zochten bezoekers de 12 verschillen. Er hoorde telkens wat uitleg bij over wat de EU concreet betekent in ons dagelijks leven. 

Doe hieronder ook de oefening: Zoek de 12 verschillen tussen de schets ZONDER lidmaatschap van de EU (bovenste) en MET lidmaatschap van de EU (onderste).

(Klik hier voor de oplossing: wat zijn de 12 verschillen?)

 

Campagne 2012: Vrij op 9 mei

Binnen de petitie-actie 'Vrij op 9 mei' verzamelde Ryckevelde 2.517 handtekeningen om van 9 mei, de 'Dag van Europa' een officiële feestdag te maken. Deze handtekeningen kwamen zowel online, via een 'starring YOU filmpje', als via een aantal concrete straatacties. 

De petitie is momenteel afgesloten, maar je kan wel nog altijd je foto uploaden in het schitterende bijhorende filmpje op www.vrijop9mei.be.

 

Waarom vrij op 9 mei?

Met deze actie maakt Ryckevelde vzw, beweging voor Europees burgerschap, mensen bewust van het grote belang van de EU in ons leven. De Europese Unie bepaalt een ongelooflijk groot aandeel van onze wetten en regels en is hierdoor een zeer belangrijk bestuursniveau. 

"Vrijop9mei" is een verborgen oproep aan ons allen, burgers van Europa, om ons wat meer te gaan moeien met de Europese Unie. We zijn overtuigd van al het goede dat de Europese samenwerking ons al bracht (vrede, welvaart), maar willen erover waken dat de EU meer is dan een puur economisch project. Het moet verder evolueren tot een 'Europa van de burger'. Als de Europese burgers er niet meer in geloven, dan is het Europese project gedoemd om te falen.
 

We vroegen het aan Herman Van Rompuy

Op www.askthepresident.eu konden burgers een vraag stellen aan Herman Van Rompuy. In een speciale uitzending op Euronews, de 'Europe Day Special', geeft Herman Van Rompuy antwoord. Ryckevelde vzw greep deze gelegenheid en vroeg hem om een Europese feestdag in een filmpje. Bekijk onze vraag en zijn antwoord hieronder.

 

Campagne 2010: OpspEUring verzocht 

Naar aanleiding van het Belgische voorzitterschap van de Europese Ministerraad (najaar 2010), bedacht Ryckevelde de zoektocht 'OpspEUring Verzocht' in de Europese wijk in Brussel. Met de zoektocht plaatsen we Brussel als hoofdstad van de Europese Unie in de schijnwerpers. In de opdrachten zitten aspecten van de Europese samenwerking en weetjes over de Europese wijk en Unie. Zowel ludiek als educatief is deze zoektocht de ideale manier om een fijne daguitstap mee te pikken en Europa in Brussel te ontdekken.

De reacties op deze zoektocht waren zo goed, dat Ryckevelde er een permanente versie van maakte. Je kan de zoektocht dus nog altijd uitvoeren. Onder het luik 'educatief materiaal' op deze website vind je alle documenten en praktische informatie (gratis) terug. 

Opzet van de zoektocht

Eugène Ryckevelde is vermist. Volgens zijn vrouw Rita is hij licht verward naar Brussel vertrokken. Daar werd hij diezelfde dag nog gesignaleerd in de Europese wijk. Sindsdien is hij spoorloos. Zoek Eugène Ryckevelde!

Verzamel een aantal vrienden, familieleden, collega's of mensen uit je vereniging en trek naar Brussel. De zoektocht voer je volledig zelfstandig uit aan de hand van een politierapport. Doe je de opdrachten goed, dan vind je de locatie van Eugène.
Kinderen die hun ouders of andere volwassenen vergezellen, doorlopen een eigen zoektocht. Zij speuren naar de exacte omschrijving van de kleren van Eugène. De oplossing is een tekening.

Oproep van Rita, vrouw van Eugène.

Bekijk hier hoe toenmalig Vlaams Minister van Cultuur Joke Schauvliege de zoektocht uitvoert. Je krijgt meteen ook uitleg over de zoektocht.

Campagne Vluchtelingen in Europa

Ontdek het hier